Într-un interviu pe care l-a acordat dl. Dan Nicolae Tivilichi, directorul general al Portului Constanţa, vorbeşte despre planurile pe care le are
avand în vedere că începând cu ianuarie 2019, România va prelua președinția Consiliului Uniunii Europene. În acest context, ne întrebăm care sunt principalele priorități ale politicii UE pentru portul Constanța pentru viitor?

Portul Constanţa

Portul Constanța este principalul port al UE la Marea Neagră, jucând un rol foarte important ca nod de tranzit pentru țările fără ieșire la mare din Europa Centrală și cele din Sud-Est. Portul Constanta ofera multe avantaje printre care: conexiunile cu toate mijloacele de transport (feroviare, rutiere, fluviale, caile aeriene si conducte), facilitati pentru toate tipurile de marfa, facilitati moderne pentru navele de pasageri, zona liberă facilități vamale, disponibilitatea terenurilor pentru extinderea viitoare, și, nu în ultimul rând, legătura cu fluviul Dunărea, prin canalul Dunăre-Marea Neagră.

Constanța dispune de cel mai mare terminal de containere de la Marea Neagră, însă cea mai recentă realizare o constituie obţinerea statutul de agubulk hub pentru Europa Centrală și de Est. Un rol major în atingerea acestui statut îl are conexiunea cu Dunărea. Acestă legătură a Portului Constanta la Dunăre este importantă datoriră costul redus al transportului și cantităților mari care pot fi transportate pe Dunăre oferind o alternativă eficientă la transportul feroviar și rutier european. Acest fapt a contribuit la transportul a 58,9 mil. tone în 2017 și așteptările pentru 2018 sunt chiar mai ridicate, depășind 60 mil. tone de marfă care va tranzita Portul Constanţa. Acest avantaj este foarte important întrucât segmentul agricol agribulk, Constanța are o poziție competitivă și a reușit să devină principalul port de export al produselor agricole din Uniunea Europeană încă din 2013.

Portul Constanţa în următorii 10 ani.

În următorii ani avem în plan: digitalizarea fluxurilor operaționale portuare prin dezvoltarea unui sistem comunitar de porturi electronice în următorii 3 ani;dezvoltarea de noi produse logistice în hinterland, inițiative noi pentru îmbunătățirea condițiilor de transport feroviar, asigurând toate condițiile necesare pentru creșterea traficului de produse energetice (petrol și produse petroliere) și dezvoltarea traficului Ro-Ro.

Portul Constanţa principalul hub energetic al Europei

Legătura cu Dunărea oferă Portului Constanţa statutul de agribulk.

Unul dintre obiectivele pentru Portul Constanța începând cu 2019 este acela de a deveni principalul centru energetic al Europei. Astfel, pe lângă facilitățile deja existente în port,se vor dezvolta noi metode prin care se pot realiza încărcăturile legate de energie. În acest context geografic, trebuie să ținem seama de exploatarea câmpurilor de petrol și gaze din Marea Neagră care se află foarte aproape, determinând dezvoltarea de noi servicii portuare care nu au mai fost realizate până acum și care sunt dedicate activităților de platformă petrolieră. Asadar, Constanța va deveni un punct de intrare pentru noi furnizori de gaze pe piața energiei din Europa Centrală și de Sud-Est.

În ultimii nouă ani, traficul de cereale prin Portul Constanța sa triplat, prin cele 11 terminale de cereale cu o capacitate totală autorizată pentru depozitarea de 1,25 milioane de tone de cereale. Peste jumătate din aceste silozuri fiind construite în ultimii 10 ani. Acest nou centru agribulk regional a făcut posibil deoarece în ultimii 10 ani s-a închegat un sistem complex de părți interesate la nivel național, ale cărui activități depind de portul Constanța. Din acest sistem fac parte: producători agricoli, comercianți rutieri, feroviari,distribuitori, proprietari de depozite, agenţi de transport maritim, exportatori, etc. Cei mai importanți comercianți de cereale din lume sunt angajați în activitatea portuară din Constanța, construind avanposturi pentru exploatare și depozitare în sectorul Dunărean din România. Rezultatul este un sistem agribulk dedicat tuturor părților implicate în afaceri, cu marele avantaj al predictibilității oportunităților de afaceri al unor noi segmente ale economiei care contribuie decisiv la economia țării.

În cadrul proiectului european PROTECT s-a început proiectarea și construirea în portul Constanța a unei instalații de colectare a deșeurilor navale pe uscat, care împreună cu un nou sistem de semnalizare și o navă multifuncțională modernă pentru diferite sarcini de mediu,vor asigura preluarea de petrol și de deşeuri de la navele din porturile maritime ale României. Proiectul “PROTECT – infrastructura pentru operațiunile de siguranță și protecția mediului în portul Constanța” are o valoare totală estimată de 35 de milioane de euro și este cofinanțat de Uniunea Europeană prin Facilitatea Legăturilor cu Europa (CEF). Acesta este primul proiect de mediu dintr-un întreg şir de proiecte de acest tip. În acelaşi timp suntem deschişi la propuneri venite de la potențialii investitori strategici, propuneri legate de proiectele de reciclare și producția de energie verde.


Advertisements